ŠM 16,5
      Autobus Karosa ŠM 16,5 je druhým typem československých kloubových autobusů. Je odvozen od městské verze ŠM 11, se kterou se shoduje ve většině použitých dílů. Od sériové výroby, která měla probíhat tak, že se v hlavním závodě ve Vysokém Mýtě vyrobí jednotlivé panely a v pobočném závodě v Chocni se vůz zkompletuje, nedošlo. jako příčiny jsou uváděny nezájem největšího potenciálního odběratele DP Praha, politické tlaky v rámci RVHP, (Autobusy se měly v Rámci RVHP vyrábět pouze v Maďarsku, a v Moskvě s nelibostí trpěli výrobu autobusů jinde) a v neposlední řadě i technické problémy, které by se jistě podařilo odstranit. Poslední autobus dojezdil v DP Pardubice v roce 1984 a do dnešních dnů se zřejmě žádný vůz nezachoval. Dalšího kloubového autobusu z Vysokého Mýta jsme se dočkali až v roce 1984.
Vzácné fotografie z výroby ŠM 16,5 v Orličanu Choceň
1966: Funkční vzorek
-nedělena čelní okna
-pozičky
-vlnitý plech na bočnicích
-transparent nade dveřmi
-dělený nárazník
-hliníkové blatníky
-Jinak umístěná větrací klapka na střeše v 1. článku a v zadním článku pouze jedna
©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka J.Pešina
©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka T.Dvořák
©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka T.Dvořák
Fotky funkčního vzorku z doby jeho působení v DP Pardubice jsou spolu s dalšími fotkami pardubických ŠM 11 umístěny na webu http://www.trolejbus.cz
http://www.trolejbus.cz/sm11.htm
1968: Prototyp
-dělená okna
-rovný boční plech
©FOTO: sbírka "mr proper"
©FOTO: Autobusy v brněnské městské dopravě 1930-2005, O.Pospíšil, Archiv TMB
©FOTO: Autobusy v brněnské městské dopravě 1930-2005, Archiv M.Drbala
1968-1969: Ověřovací série
-vlnitý plech
©FOTO: Sto let městské dopravy v Ústí nad Labem a okolí, M.Grisa
©FOTO: http://www.bmhd.cz
*)Takto by asi vypadal nerealizovaný typ ŠL 16,5, vzhledem k tomu že vozy ŠL 11 z ověřovací série měly 2. dveře čtyřkřídlé, dostal by pravděpodobně vůz ŠL 16,5 dveře ve stejné konfiguraci.
©FOTO: http://www.bmhd.cz, Autor
©FOTO: http://www.bmhd.cz, Autor
©FOTO: http://www.bmhd.cz, Autor
Tabulka vyrobených vozů
V. č. | R. v. | SPZ | Provoz | Vyřazení | Poznámka |
056 | 1966/7 | PU-31-76 | DP Pardubice | 1984 | Funkční vzorek, zkušební provoz v DP Praha v Pardubicích zařazen 1968, evidenční číslo 1/IV |
001K | 1968 | BZ-56-47 | DP Brno | 6/1979 | 1. prototyp, rovné plechy, ev. číslo 2001 |
002 | 1969 | BZ-50-95 | ČSAD Brno | ? | *) |
003 | 1969 | TA-18-70 | ČSAD České Budějovice, provoz MHD Tábor | 1976 |   |
004 | 1969 | NR-24-97 | ČSAD Nitra | 1978 | **) 1976 nová SPZ NR-52-80 |
005 | 1969 | BZ-58-01 | DP Brno | 6/1979 | ev. číslo 2002 |
006 | 1969 | BZ-58-02 | DP Brno | 6/1979 | ev. číslo 2003 |
007 | 1969 | BZ-50-96 | ČSAD Brno | ? | *) |
008 | 1969 | NR-24-98 | ČSAD Nitra | 1978 | **) |
009 | 1969 | BZ-58-03 | DP Brno | 3/1978 | ev. číslo 2004 |
010 | 1969 | NR-25-16 | ČSAD Nitra | 1978 | **) |
011 | 1969 | UL-31-92 | DP Ústí nad Labem | 1980 | ev. číslo 81/III, později 301/I |
012 | 1969 | NR-25-15 | ČSAD Nitra | 1978 | **) |
013 | 1969 | BZ-58-51 | ČSAD Brno | ? | *) |
014 | 1969 | BZ-58-52 | ČSAD Brno | ? | *) |
015 | 1969 | NR-29-63 | ČSAD Bratislava/Nitra | 1978 | ***) |
*) O vozech ČSAD Brno, není takřka nic známo. Kolují
domněnky, že některé měly modrý lak, a byly vlinkovém provedení (více
sedadel, snad i menší počet dveří). Podle pamětníka, který se mi nedávno ozval a zárověň doplnil SPZ, byly všechny vozy dodány ve standartním čtyřdvéřovém provedení a červeném laku. Pozdější přelakování do modro-bílé po nějaké opravě nevylučuje.
**)Do ČSAD Nitra byly do provozu MHD dodány původně 4 vozy. Přidělení SPZ vůči výrobním číslům není známo.
***)V roce 1970 byl z bratislavského ČSAD předisponován do Nitry pátý vůz.
|